VEEL GESTELDE VRAGEN

Hoe werkt Ximon?

Hoe werkt Ximon?

Ximon is het video-on-demand platform voor Nederlandse films en televisieseries en internationale kwaliteitsfilms en documentaires. Video-on-demand betekent dat de gehele catalogus op elk gewenst moment door de kijker is op te vragen. Kortom, je kan kijken wat je wilt, wanneer je wilt! Ximon.nl heeft als doel om het Nederlandse publiek via het internet, met zo groot mogelijk gemak en plezier, te laten genieten van films en tv-series. 
 
Het aanbod op Ximon.nl varieert van recente titels, als Zwartboek en Spion van Oranje, tot historisch werk uit de begintijd van de film en televisie. De catalogus bestaat voornamelijk uit Nederlandse producties. Daarnaast vind je bij Ximon een uitgebreide selectie aan arthouse films en documentaires uit het buitenland. De Ximon catalogus wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels. 
 
Je kunt gemakkelijk zoeken bij Ximon, of door de site bladeren tot je de film of aflevering vindt die je op dat moment wilt zien. Om Ximon mogelijk te maken én om te zorgen dat de makers van de video's ook weer wat aan hun producties verdienen, vraagt Ximon een vergoeding voor het bekijken van video’s. De prijs van een video ligt daarbij tussen € 0,99 euro voor oude films en voor afleveringen van een tv-serie en € 4,95 voor de meest recente speelfilms. Het grootste gedeelte van de video’s kost € 2,50 of € 3.50. Omdat wij vinden dat iedereeen de rijkdom van de Nederlandse film moet kunnen ervaren bieden wij elke week één kenmerkende film gratis aan. 
 
Ximon.nl is lid van Thuiswinkel.org (Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg). Het Thuiswinkel Waarborg is het kwaliteitskeurmerk voor het kopen van producten en diensten via internet.  De bij de certificering geconstateerde werkwijzen en gehanteerde voorwaarden zijn in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving en de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg van Thuiswinkel.org.
 
Ximon probeert de rechten van video’s zo compleet mogelijk te verwerven, zodat de video's in de hele wereld bekeken kunnen worden. Dit lukt helaas niet altijd. Vandaar dat een deel van video's niet vanuit overal in de wereld te bekijken is. Bijna alle video’s bij Ximon kunnen in Nederland bekeken worden.
 
Je systeem dient aan bepaalde eisen te voldoen om optimaal gebruik te kunnen maken van Ximon. Over de systeemeisen vind je hieronder in de veel gestelde vragen meer.
 
Ximon is een initiatief van de Vereniging van Filmproducenten Nederland (FPN), het EYE Film Instituut Nederland (voormalig Filmmuseum) en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Ximon is de volgende stap in het nationale digitaliseringproject Beelden voor de Toekomst dat door onder andere EYE en Beeld en Geluid wordt uitgevoerd.

DIRECT EEN FILM OF TV-SERIE KIJKEN?
  START 
 
 

 

 



Systeemeisen

Aan welke eisen moet mijn systeem minimaal voldoen?

Om video’s bij Ximon te bekijken moet je systeem minimaal aan de volgende eisen voldoen:

Besturingssysteem
Ximon ondersteunt alle besturingssystemen vanaf Microsoft Windows XP SP2, Macintosh OS X 10.4 en Linux.

Adobe Flash Player
Voor het afspelen van video's op Ximon heb je Adobe Flash Player nodig. Onze site werkt vanaf versie 10.1, maar we adviseren altijd om de meest recente versie te installeren. Download hier de laatste versie van Adobe Flash Player.

Microsoft Silverlight
Indien je gebruik maakt van de ‘zoeken’ functionaliteit bij Ximon dien je minimaal versie 4.0 van Microsoft Silverlight te installeren (dit wordt niet gebruikt voor het spelen van videos). Download hier de laatste versie van  Microsoft Silverlight.

Browser
Ximon ondersteunt de volgende browsers:

PC:

Mac:

Tablet:

Ximon.nl is bereikbaar op de tablets van o.a. Samsung, HTC en Motorola. Belangrijk is dat je browser Flash ondersteund. Kijk hier voor een totaal overzicht van alle tablets die Flash ondersteunen.

Browserinstellingen
Om van alle functies op Ximon gebruik te kunnen maken moeten JavaScript en Cookies aan staan. Check je browserinstellingen hier.

Verbinding
Daarnaast is een breedband verbinding nodig. De laagste snelheid waarmee Ximon streamt is 0.5 Mbit/s (=500 Kbit/s) maar een breedbandverbinding vanaf 1 Mbit/s en hoger geeft de beste resultaten. Voor de hoogste kwaliteit video's is minimaal een snelheid van 6 Mbit/s nodig. Check je verbinding hier.

Met de Ximon testvideo kun je nagaan welke kwaliteit jouw systeem aankan. Nadat je deze video hebt gestart, voert Ximon geleidelijk de kwaliteit van de video op, tot een maximum van Full-HD (1080p met een snelheid van 5,5 Mbits, vergelijkbaar met BluRay). De testvideo is gratis te bekijken.

Apparaten en schermen
Je kunt de films van Ximon direct op je PC bekijken. Als je je PC op je TV hebt aangesloten kun je onze films op het grote scherm van je TV kijken. Daarnaast is Ximon nu al op hele reeks apparaten en schermen te bekijken indien het apparaat de Flash Player van Adobe ondersteunt. Er zijn al ruim 50 verschillende apparaten waarop je met een Flash Player naar films bij Ximon kunt kijken. Kijk hieronder of je Ximon al op jouw smart phone, tablet of set-top-box kunt bekijken:

Smart phones waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier

Tablets waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier

Set-top-boxes waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier



Waarom gebruikt Ximon een Flash player?

Flash player is crossplatform en is daardoor beschikbaar voor Microsoft Windows, Mac OSX, Linux en steeds meer mobiele apparaten waar bijvoorbeeld Google Android op draait.

De Flash Player van Adobe wordt door steeds meer apparaten en schermen ondersteund. Voor een overzicht van apparaten en schemen die de Flash Player ondersteunen, klik hier.

Helaas ondersteunen iOS apparaten, zoals iPad, iPhone en iPod niet de Flash Player. Voor deze apparaten ontwikkelt Ximon een aparte applicatie. De iPad applicatie wordt in de tweede helft van 2012 verwacht.



Worden de video’s beveiligd?

Wij willen het voor jou zo makkelijk mogelijk maken om video’s te bekijken. Tegelijkertijd willen de producenten en distributeurs van de video’s dat Ximon zorgt dat hun eigendommen niet illegaal kunnen worden gekopieerd en vermenigvuldigd. Om deze redenen maakt Ximon.nl gebruik van een gebruikersvriendelijke beveiliging van de videostream (Flash player met RTMPe encryptie en SWF verificatie). Met deze methode wordt de beste balans bereikt tussen enerzijds gebruikersgemak en anderzijds beveiliging van de video-stream.



Wellicht heb ik een te langzame internetverbinding. Hoe kan ik de snelheid van mijn breedbandverbinding testen?

Via deze site van Speedtest of deze site van UPC kun je de snelheid van je verbinding testen. Als je de test hebt afgerond, kijk dan wat de download snelheid is van jouw internetverbinding: dat wordt in het testresultaat aangegeven door de hoeveelheid “Mbit/s” of "Mbps". Dit kan door diverse schrijfwijzen (met of zonder hoofdletter B) verwarring opleveren:

Mbps = Mega bit per seconde
Mbit/s = Mega bit per seconde
MBps = Mega Byte per seconde
MB/s = Mega Byte per seconde

Hoe hoger de hoeveelheid Mbit/s hoe beter. Als de test uitwijst dat de hoeveelheid Mbit/s die jouw internetverbinding heeft minder is dan 0,5 Mbit/s (= 500 Kbit/s), dan heb je een relatief langzame verbinding. Dit kan ervoor zorgen dat de video’s in de laagste kwaliteit afspelen. Gecombineerd met beperkte processorkracht of een verouderde grafische kaart kan dit er voor zorgen dat de video's haperen.

Met de Ximon testvideo kun je nagaan welke kwaliteit jouw systeem aankan. Nadat je deze video hebt gestart, voert Ximon geleidelijk de kwaliteit van de video op, tot een maximum van Full-HD (1080p met een snelheid van 5,5 Mbits, vergelijkbaar met BluRay). De testvideo is gratis te bekijken.



Kan ik Ximon kijken op mijn Apple computer?

Jazeker, alle films, series en documentaires bij Ximon zijn ook op een Apple computer (iMac, MacBook, Mac Pro, Mac mini) te kijken.

Om Ximon op je mobiele iOS apparaat (iPad, iPhone, iPod) of Apple-TV te kijken moet je echter nog even wachten.



Gebruikt Ximon cookies?

Ja, ook Ximon gebruikt cookies. Dit doen we om je de beste gebruikerservaring te beiden. De cookies worden bijvoorbeeld gebruikt wanneer je bij inloggen besluit om je wachtwoord te onthouden of om je sessie actief te houden (om zo te voorkomen dat je tijdens het filmkijken wordt uitgelogd). Daarnaast maken we gebruik van Google Analytics, een dienst die o.a. het aantal bezoekers op onze website bijhoudt.

Wil je liever geen cookies gebruiken? Kijk dan in je browserinstellingen hoe je deze kan blokkeren. We adviseren je dan wel om altijd in te loggen wanneer je Ximon gebruikt. Alleen op die manier kunnen we dan nog garanderen dat je aangeschafte video's beschikbaar blijven tijdens de hele huurperiode.



Ximon Plus

Ximon Plus prijswijziging (per 1 augustus)

Goed nieuws! Ximon verlaagt per 1 augustus de prijs van het Ximon Plus abonnement naar €9,50 per maand. 

 
Ximon wil haar trouwe abonnee’s natuurlijk de kans geven om van het nieuwe aanbod gebruik te maken. Lees hieronder hoe je abonnement zelf kunt omzetten naar het nieuwe, lagere abonnementstarief.
 
Er zijn drie scenario’s: kijk welke scenario voor jou geldt.
 
Scenario 1: je bent al Ximon Plus abonnee en je betaalt € 12,50 per maand. Dan kun je via de volgende vier stappen overgaan op het €9,50 abonnement:
1. Login in op www.ximon.nl.
2. Klik op ’Mijn Ximon’ bovenaan de pagina en ga naar de 'Tegoed' tab. 
3. Zet je huidige Ximon Plus abonnement stop door op de tekst ‘annuleren’ in de kolom 'Beschikbaarheid' te klikken.          
4. Sluit vervolgens je nieuwe en voordelige Ximon Plus abonnement van € 9,50 hier af: Ximon Plus 9,50
 
Scenario 2: je bent al Ximon Plus abonnee en je betaalt € 9,50 per maand omdat je in het verleden gebruik gemaakt hebt van aanbieding. Dan hoef je geen actie te ondernemen. Zolang je huidige abonnement loopt blijf je €7,50 betalen.
 
Scenario 3: heb je nog geen Ximon Plus abonnement? Dan kun je hier het abonnement voor € 9,50 per maand afsluiten en per direct gebruik maken van Ximon Plus.
 
Er verandert verder niets aan het Ximon Plus abonnement. Alleen de prijs van het abonnement is verlaagd. Je kunt nog net zo gemakkelijk genieten van dezelfde films en series als voorheen.


Hoe werkt Ximon Plus?

Ximon Plus werkt heel simpel. Zodra je een abonnement hebt afgesloten kun je onbeperkt films en afleveringen kijken. Een film of aflevering start je door op de play knoppen in de videoplayer te klikken of de 'kijk nu' knop rechts op de pagina. 

Het Ximon Plus abonnement is geldig voor alle films en afleveringen die zijn voorzien van de 'Ximon Plus' tag. Ruim 95% van de Ximon catalogus is voorzien van deze tag die je vindt onder de synopsis van de film. Kijk hier voor een overzicht van alle films.
 
Voorbeeld Ximon Plus tag
 
Films die niet gekeken kunnen worden met het Ximon Plus abonnement zijn voorzien van het 'kijk met Pay Per View' label.

 
Kijk met Pay Per View voorbeeld



Ik heb een Ximon Plus abonnement, maar de film/aflevering start niet. Wat kan ik doen?

Als je video niet afspeelt, controleer dan het volgende.
- Ben je ingelogd?
- Is de film/aflevering voorzien van een Ximon Plus tag?
- Is het Ximon Plus abonnement nog zichtbaar in je Mijn Ximon? 
 
BEN JE INGELOGD?
Als je niet ben ingelogd kunnen wij je niet herkennen en kunnen wij niet zien of je een abonnement hebt. Log daarom altijd in voordat je een video start. 
 
XIMON PLUS TAG
Het Ximon Plus abonnement is geldig voor alle films en afleveringen die zijn voorzien van de 'Ximon Plus' tag. Ruim 95% van de Ximon catalogus is voorzien van deze tag die je vindt onder de synopsis van de film. Het kan zijn dat de video die je wilde starten niet binnen het abonnement valt. 
 
Ximon Plus tag voorbeeld
 
Als een film niet binnen het Ximon Plus abonnement valt is deze voorzien van het 'kijk met Pay Per View' label. 
 
Kijk met Pay Per View label voobeeld
 
IS JE ABONNEMENT NOG ZICHTBAAR?

Als de film of aflevering wel een Ximon Plus tag weergeeft, maar desondanks niet afspeelt, controleer dan of het Ximon Plus abonnement nog staat weergegeven in het Tegoed overzicht in je Mijn Ximon. Indien je al langer een abonnement hebt, kan het zijn dat Ximon het maandelijkse abonnementsbedrag niet, of niet op tijd van je bankrekening heeft kunnen afschrijven (bijvoorbeeld omdat er niet voldoende saldo was). Indien je er niet uitkomt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Ximon Plus - Mijn Ximon



Hoe zeg ik mijn Ximon Plus abonnement op?

Wij vinden het heel jammer als je jouw abonnement op wilt zeggen maar dit is uiteraard je goed recht. In het Tegoed overzicht binnen Mijn Ximon staat jouw Ximon Plus. Door op 'Annuleren' te klikken zet je jouw abonnement stop. De automatische incasso van het maandbedrag wordt onmiddellijk stop gezet. Je kunt je abonnement op ieder moment stopzetten.
 
Ximon Plus annuleren
 
Na het stopzetten kun je de rest van de maand nog gebruik maken van het abonnement. De resterende tijd staat aangegeven in Mijn Ximon. 
 

Als je de reden wilt delen voor het stopzetten van je Ximon Plus abonnement dan horen wij dat graag via deze enquête.



Hoe wijzig ik de rekening waarop mijn Ximon Plus loopt?

Helaas is het niet mogelijk om het bankrekeningnummer te wijzingen waarop de automatisch incasso van je Ximon Plus abonnement plaatsvindt. Wat je wel kunt doen is je abonnement stopzetten en wanneer deze verlopen is een nieuw abonnement afsluiten op de gewenste bankrekening.



Hoeveel films en afleveringen kan ik met een Ximon Plus abonnement kijken?

Met een Ximon Plus abonnement kun je zoveel films en afleveringen* kijken als je wilt. Let wel op, het is niet toegestaan je inloggegevens te delen met vrienden, familie of anderen. Het is daarom ook niet mogelijk om op meerdere appareten tegelijkertijd te kijken. 

*Enkele titels mogen wij nog niet binnen het Ximon Plus abonnement aanbieden. Deze titels zijn herkenbaar aan het 'kijk met Pay Per View' label in de afbeelding. Zie het voorbeeld hieronder.

'Kijk met Pay Per View' Label voorbeeld



Ik woon in het buitenland. Kan ik ook Ximon Plus nemen?

Ja, dat kan. Hou er wel rekening mee dat niet alle films en televisie-series in alle landen te bekijken zijn. Kijk daarom eerst op onze 'kijk in het buitenland' pagina om een beeld te krijgen van het aanbod in jouw land.



Kunnen films/afleveringen buiten het abonnement vallen?

Ons doel is om een zo groot mogelijke collectie van geweldige films en tv-series online beschikbaar te maken. Met het Ximon Plus abonnement geloven wij de beste manier in handen te hebben om deze almaar groeiende collectie zo toegankelijk mogelijk te maken voor jou en velen anderen. 

Het merendeel van de rechthebbenden, dat zijn onafhankelijke filmmakers, producenten en distributeurs, zijn dit helemaal met ons eens. Helaas zijn er nog enkele rechthebbenden die wij niet hebben kunnen overtuigen. Zodoende valt een klein deel buiten het Ximon Plus abonnement. Deze titels zijn enkel per stuk te huren. Om dit onderscheid duidelijk te maken zijn al deze films herkenbaar aan het 'kijk met Pay Per View' label. 

Het gaat om prachtige titels die wij niemand willen onthouden, enkel omdat we ze niet via Ximon Plus kunnen aanbieden. Daarom hebben wij ervoor gekozen ze wel op Ximon.nl te publiceren, maar buiten het abonnement te houden totdat wij toestemming krijgen om ze aan het abonnement toe te voegen.



Registreren en beheren van je gegevens

Hoe kan ik mij registreren?

Klik op registreren (rechts boven op elke pagina). Je kunt nu kiezen om je te registreren met je e-mailadres of met je Facebook-account. Volg de instructies op het scherm om de registratie te voltooien. Na registreren ontvang je een e-mail met een bevestiging van je registratie.



Moet ik me registreren?

Nee, registreren is niet nodig en niet verplicht om Pay Per View films te bekijken. Wij raden het echter wel aan te registreren. Alleen dan kunnen wij garanderen dat wij je later in de 48 uur dat je een film kunt kijken zullen herkennen. Indien je een Ximon Plus abonnement of Prepaid tegoed wil aanschaffen is registreren wel noodzakelijk: we moeten je natuurlijk wel kunnen herkennen als je later terugkomt om je abonnement of tegoed te gebruiken.

Als je geregistreerd bent kun je ook de video’s die je in de toekomst misschien wil gaan zien toevoegen aan je favorieten: als je dan besluit om een film te gaan huren, hoef je er niet opnieuw naar op zoek omdat de film al in je lijst met favorieten staat. Ook wordt automatisch bijgehouden welke films en series je recent hebt gekeken. 



Moet ik betalen om te registreren?

Nee, registreren is gratis (en blijft dat). Kijk voor de voordelen van registreren naar de antwoorden op de vraag “Moet ik me registreren?”.



Hoe log ik in?

Klik op de tekst ‘inloggen’ rechts bovenaan de pagina. Er verschijnt een pop-up die je vraagt je e-mailadres en je wachtwoord in te vullen. Nadat je de juiste gegevens hebt ingevuld en vanaf het moment dat je op ‘inloggen’ klikt ben je ingelogd. Je kunt altijd zien of je bent ingelogd: rechts bovenaan de pagina staat dan “Hallo” gevolgd door je naam.

Als je bent geregistreerd met je Facebook-account klik je op de Facebook-login knop. Vul je Facebook gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.



Hoe wijzig ik mijn (inlog)gegevens?

Zorg dat je bent ingelogd (zie “Hoe log ik in?”) als je jouw gegevens wil wijzigen, ga dan naar ‘Mijn Ximon’ via de link rechts bovenaan de pagina. Binnen Mijn Ximon heb je de volgende opties:

  • Tegoed
  • Favorieten
  • Persoonlijke details
  • Betalingen
Kies de optie ‘Persoonlijke details’. Op deze pagina kun je jouw gegevens wijzigen.
 

 



Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Zorg dat je bent ingelogd (zie “Hoe moet ik inloggen?”) als je jouw e-mailadres wil wijzigen, ga dan naar ‘Mijn Ximon’ via de link rechts bovenaan de pagina. Binnen Mijn Ximon heb je de volgende opties:

  • Tegoed
  • Favorieten
  • Persoonlijke details
  • Betalingen

Kies de optie ‘Persoonlijke details’. Op deze pagina kun je jouw e-mailadres wijzigen.

Inloggen na het wijzingen van je e-mailadres

LET OP! Het wijzigen van je e-mailadres zorgt ervoor dat alle Ximon e-mails voortaan naar dit adres worden verstuurd. Dit verandert echter niet het e-mailadres waarmee je kunt inloggen. Hiervoor kun je het eerst opgegeven adres blijven gebruiken.



Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Klik op inloggen, rechts bovenaan de pagina. Wanneer de pop-up verschijnt, klik op de ’Wachtwoord vergeten?’ link. Volg de instructies op je scherm. Vervolgens ontvang je per e-mail een link waarmee je jouw wachtwoord opnieuw kunt instellen.



Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Zorg dat je bent ingelogd (zie “Hoe moet ik inloggen?”) als je jouw wachtwoord wilt wijzigen, ga dan naar ‘Mijn Ximon’ via de link rechts bovenaan de pagina. Binnen Mijn Ximon heb je de volgende opties:
  • Tegoed
  • Favorieten
  • Persoonlijke details
  • Betalingen
Kies de optie ‘Persoonlijke details’. Op deze pagina kun je jouw wachtwoord wijzigen.
 



Hoe kan ik mijn creditcard gegevens wijzigen?

Bij een creditcard betaling wordt gevraagd of je je gegevens wil opslaan. Indien je hier toestemming voor geeft worden je betaalgegevens beveiligd opgeslagen door onze betaalprovider Adyen. Dit zorgt ervoor dat je een volgende aankoop met een enkele muisklik kan doen en je niet alle gegevens opnieuw hoeft in te vullen. Mocht je jouw creditcardgegevens willen wijzigen, dan kan dit bij de eerst volgende betaling. Op de afrekenpagina, onder de optie creditcard, wordt deze mogelijkheid geboden.



Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Deze functionaliteit zit helaas nog niet in de Ximon website. Wanneer je jouw account wilt verwijderen kan je een bericht sturen naar onze klantenservice.



Zoeken

Hoe kan ik zoeken bij Ximon?

 

Je kunt op verschillende manieren in de catalogus met films en TV-series zoeken:
 
  • Het zoekveld. De eenvoudigste manier is de zoekfunctie te gebruiken die rechtsboven op de pagina staat. Je vult de titel van de film of de naam van een acteur in, drukt op de knop met het vergrootglas en Ximon laat zien welke films, acteurs, tv-series en collecties aan de door jou opgegeven zoekwoorden voldoen. 
  • Snelzoeken. Ben je op zoek naar een specifieke film, serie, regisseur, acteur of wat anders en zoek je de snelste route hier naartoe, dan is onze snelzoeken optie de beste manier om deze te vinden.
  • Uitgebreid zoeken. De uitgebreide zoekfunctie geeft je de mogelijkheid om met gebruik van verschillende criteria iets naar jouw gading te vinden. Hoe meer criteria je toevoegt, hoe kleiner je zoekresultaat wordt. Handig is dat je criteria achteraf ook weer kunt uitzetten zodat je zoekresultaat weer groter wordt. Uitgebreid  zoeken is erg handig als je geen specifieke filmtitel of acteur in gedachten hebt, maar wel een goed idee over wat voor soort film of TV-serie je zou willen zien. Bijvoorbeeld, je zou een actiefilm willen zien uit de jaren `80 die in Amsterdam speelt. De uitgebreide zoekfunctie laat je snel zien welke films aan die criteria voldoen. Je krijgt toegang tot de zoekmachine door je muis in de menubalk op de knop 'zoeken' te houden en vervolgens te optie 'Uitgebreid Zoeken' te kiezen.
  • Browsen/Grasduinen/Rondkijken. Als je nog niet weet waar je precies naar op zoek bent, kun je de diverse gedeeltes van de site bekijken waar een gedeelte van de catalogus wordt uitgelicht. Zo zijn er pagina’s voor bepaalde genres (bijvoorbeeld Drama, Actie, Documentaire, Kids) en pagina’s voor specifiek filmwerken of specifiek TV-series. Op de meeste pagina’s kun je zien welke video’s vaak zijn bekeken, hoog zijn gewaardeerd of recentelijk aan de site van Ximon zijn toegevoegd.
 


Huren

Op welke manieren kan ik films huren bij Ximon?

Op dit moment biedt Ximon de volgende huurvormen:

  • Pay-per-view (kijken op afroep). Een goede manier om met Ximon kennis te maken is pay-per-view (ppv). Je huurt een film voor 48 uur en zit verder nergens aan vast. Gedurende de 48 uur ppv-periode kun je de film of aflevering een onbeperkt aantal keer starten. Als het bevalt kijk je nog een ppv film. Ppv heeft verschillende prijzen, afhankelijk van de leeftijd, duur en kwaliteit van de film:

    - € 0.99 euro voor oudere films en voor alle afleveringen (nieuw en oud).
    - € 2.50 en € 3.50 voor films van een paar jaar oud.
    - € 4.95 voor films die net uit de bioscoop komen (of nog in de bioscoop draaien).

    Uiteraard zijn alle prijzen inclusief BTW en transactiekosten. 
  • Prepaid. Met Prepaid koop je vooraf, met korting, tegoed voor een bepaald bedrag. Na het afsluiten van een prepaid tegoed kun je dit gebruiken als betaalmethode voor Pay Per View. Je maakt dus gebruik van alle voordelen van Pay Per View, maar tegen een lagere prijs. 

    Voor €10,- tegoed krijg je 15% korting en betaal je €8,50

    Voor €20,- tegoed krijg je 20% korting en betaal je €16,-
    Voor €50,- tegoed krijg je 25% korting en betaal je €37,50
  • Ximon Plus (abonnement). Kijk je met enige regelmaat films bij Ximon, dan raden we je het Ximon Plus abonnement aan. Voor €9,50 per maand kun je alle films en series* binnen het abonnement zo vaak kijken als je wilt. Het abonnement wordt automatisch verlengd, maar mocht het om wat voor reden dan ook niet bevallen kun je het op ieder moment stopzetten.  
     
    *Enkele titels mogen wij nog niet binnen het Ximon Plus abonnement aanbieden. Deze titels zijn herkenbaar aan het 'kijk met Pay Per View' label in de afbeelding.

 



Wat kost het om een film of aflevering te huren?

  • Film. Films hebben verschillende prijzen, afhankelijk van de leeftijd, duur en kwalitiet van de film:
    - € 0.99 euro voor oudere films.
    - € 2.50 en € 3.50 voor films van een paar jaar oud.
    - € 4.95 voor films die net uit de bioscoop komen (of nog in de bioscoop draaien).
  • Aflevering. Alle afleveringen kosten €0.99,- per stuk.

 



Wat is een pay-per-view?

Een pay-per-view (ppv) is de naam van de manier waarop je enkele films, afleveringen of documentaires bij Ximon kunt huren. Het betekent letterlijk 'betaal-per-kijk'. Dat is ook wat je doet. Je betaalt alleen voor het item dat je wilt kijken en verder zit je nergens aan vast. Een ppv bij Ximon kan €0.99, €2,50, €3,50 of €4,95 kosten. De prijs wordt zorgvuldig bepaald naar aanleiding van de leeftijd, duur en kwaliteit van de video. 



Hoe huur en kijk ik een pay-per-view?

Elke video heeft een eigen pagina waarop je eenvoudig de video als pay-per-view kunt aanschaffen. Heb je eenmaal een video uitgekozen, volg dan de volgende stappen om de video af te rekenen en te bekijken:

  • om de video aan te schaffen en te betalen, druk je op de knop met de tekst 'Kijk video';
  • je komt nu op de pagina waar je kunt afrekenen. Let op: Ximon staat je toe om de video 'anoniem'  te kijken. Dat wil zeggen dat je je niet bij Ximon hoeft te registreren om de video af te rekenen en te bekijken. Wij raden je echter aan om wel (eerst) te registreren en te zorgen dat je bent ingelogd wanneer je een video afrekent: alleen als je bent ingelogd kunnen we de huurperiode van 48 uur garanderen.
  • controleer op de betaalpagina of je de juiste video hebt geselecteerd en of de prijs klopt. Selecteer vervolgens de online betalingsmethode van je keuze en volg voor de afronding van de betalingstransactie de instructies op het scherm.
  • nadat de betaling is afgerond, verschijnt een bevestigingspagina waarop is aangegeven welke video je hebt aangeschaft en hoelang de video beschikbaar is. Je hebt nu minimaal 48 uur de tijd om de video (een onbeperkt aantal keer) te bekijken. Op de bevestigingspagina bevindt zich een knop die je direct naar de video leidt en deze automatisch start.
  • wil je op een later tijdstip de video die je hebt aangeschaft (voor het eerst of nogmaals) bekijken, ga dan als volgt te werk: log-in op de website met je inloggegegens. Ga naar de pagina van de video die je hebt aangeschaft en druk op de knop met 'Kijk video'. De video begint nu te spelen. Je kunt ook nadat je bent ingelogd naar het 'Mijn Ximon' gedeelte op de website gaan. Daar staan  onder de knop met de tekst 'Tegoed' alle video's en collecties die je hebt aangeschaft overzichtelijk bij elkaar. Met de knop 'Bekijk' kun je vervolgens eenvoudig doorklikken naar de video of collectie die je wilt bekijken. Indien een video niet meer is te bekijken (omdat de periode waarin je de video kon bekijken is verstreken) is deze niet meer te zien onder de knop 'Tegoed'. Je kunt alle ooit door jou aangeschafte video's en collecties wel terugvinden onder de knop 'Betalingen'. Over het gebruik van 'Mijn Ximon' zie ook de lijst met meest gestelde vragen (FAQ);


Kan ik ook gratis films kijken bij Ximon?

Ximon is er ter ontsluiting van de Nederlandse film en tv en vindt dat iedereen deze moet kunnen ervaren. Om dit doel te ondersteunen hebben we meer dan 8 uur aan historisch Nederlands beeldmateriaal gratis beschikbaar gemaakt op ons Youtube-kanaal.

Daarnaast bieden elke week één film of documentaire uit onze catalogus gratis aan. Wat de gratis film van deze week is staat vermeld op de homepage.



Kan ik de video's downloaden?

Nee, alle video's bij Ximon worden 'gestreamd'. Dit betekent dat je ze direct over het internet kijkt en de video's niet worden opgeslagen op je computer. In de toekomst willen we ook de mogelijkheid bieden films, tv-series en documentaires te downloaden, zodat je deze kan opslaan op je computer.



Kan ik fragmenten uit een video bestellen?

Bij Ximon zijn alle videos alleen in zijn geheel te huren. Voor het aanvragen van fragmenten uit films of televisieseries kun je terecht bij EYE Film Instituut Nederland, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid of bij de distributeur van de film.



Betalen en betalingsmethoden

Op welke manieren kan ik bij Ximon betalen?

Je kunt de verschillende producten van Ximon op de volgende manieren betalen: 

 

iDeal

Creditcard

PayPal

Eenmalige machtiging

Pay Per View

V V  V  V 

Pre-paid

V  V  V  V 

Ximon Plus

V  V  X  X   

 

  • iDeal. iDeal is de populairste methode om betalingen te doen online. Met iDeal kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. Om gebruik te maken van iDeal hoef je je niet te registreren, bestanden te downloaden of een account aan te maken. Maak je gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, SNS Bank, Regio Bank of Triodos Bank, dan kun je direct met iDeal betalen. Je rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van je eigen bank.
  • Creditcard. Je kunt je creditcardgegevens via onze beveiligde SSL procedure veilig invoeren en wij zorgen samen met je creditcardorganisatie voor een correcte afhandeling. Ximon accepteert Visa, MasterCard, American Express en Discover.
  • PayPal. Met PayPal betaal je snel en veilig online. Om gebruik te maken van PayPal moet je een rekening hebben bij PayPal.
  • Eénmalige machtiging. Eénmalige machtiging is een zeer handige manier van betalen. Je geeft Ximon een machtiging om éénmalig het afgesproken bedrag van je bankrekening af te laten schrijven. Natuurlijk dien je wel voldoende saldo op je rekening te hebben, zodat je ook echt kunt betalen.
    Ximon zorgt ervoor dat het afschrift van je bank of creditcard duidelijk vermeldt dat het gaat om een transactie bij Ximon. 

Binnenkort (nog niet beschikbaar):

  • Bancontact/Mr Cash. Voor gebruikers met een internetrekening bij een Belgische bank.


Ik wil betalen met mijn creditcard maar de transactie wordt geweigerd. Wat is er aan de hand?

Als de transactie met de creditcard wordt gewijgerd kan het volgende aan de hand zijn:

  • Er is geen tegoed over op je creditcard
  • De limiet van het aantal transacties op je creditcard is bereikt.
  • Je creditcard kan verlopen zijn
  • Je probeert een film af te rekenen waarvoor Ximon geen toestemming heeft gekregen om deze naar een gebruiker in het buitenland te streamen. Ons systeem controleert niet alleen het IP-adres dat je gebruikt om op onze site video’s te bekijken maar controleert ook of dat IP-adres hoort bij de nationaliteit of regio die hoort bij je creditcard. Zo kun je met een creditcard uit de Verenigde Staten geen films bij ons afrekenen die Ximon niet in de Verenigde Staten mag vertonen, ook al bevind je je op dat moment in Nederland. Een aantal distributeurs stelt als eis dat deze controle op je creditcard door ons wordt uitgevoerd voor het verlenen van hun toestemming.
  • Wanneer je een groot aantal transacties in korte tijd op Ximon.nl doet kan het zijn dat je creditcard tijdelijk (24 uur) geblokkeerd wordt voor onze service. Dit is om fraude te voorkomen.


Hoe worden automatische betalingen afgerekend?

Indien je een dienst bij Ximon afneemt waarbij voor elke huurperiode een bedrag automatisch wordt afgeschreven (zoals het Ximon Plus abonnement), biedt Ximon de volgende methoden voor de automatische afschrijvingen:

iDeal betaling gevolgd door automatische incasso via je bank
Indien je betaalt via de 'iDeal-optie' zal de eerste betaling (voor de eerste huurperiode) met een iDeal transactie verlopen. Door de eerste transactie met iDeal te betalen geef je (mede) toestemming om (vanaf het gebruikte rekeningnummer) de volgende betalingen via automatische bankincasso te laten verlopen.

Creditcard betaling gevolgd door automatische creditcard afschrijving
Indien je betaalt via de 'creditcard-optie' zal de eerste betaling (voor de eerste huurperiode) via een creditcard transactie verlopen. Door de eerste transactie met de creditcard te betalen geef je (mede) toestemming om (vanaf het gebruikte credit cardnummer) de volgende betalingen via de creditcard te laten verlopen.

Stopzetten van automatische betalingen
Wanneer je een abonnement opzegt, worden er vanaf dat moment geen automatische afschrijvingen meer gedaan voor het opgezegde abonnement. Dat geldt voor automatische bankincasso en voor creditcards. Uiteraard kun je gewoon van het abonnement gebruik blijven maken gedurende de resterende abonnementsperiode.



Ik heb een giftcard met een vouchercode, maar deze werkt niet. Wat moet ik doen?

Indien je een vouchercode hebt ontvangen en je krijgt de melding dat deze niet gebruikt kan worden, neem dan contact op met de klantenservice.

Download onze handleiding voor extra uitleg om de card te activeren.



Waarom moet ik betalen voor video's bij Ximon?

Ximon en haar initiatiefnemers maken kosten om het ontsluiten van het beeldmateriaal op het internet mogelijk te maken. Zo zijn er kosten van digitaliseren, encoderen, transcoderen en opslag. Daarnaast zijn er kosten voor het technische platform en website van Ximon, de kosten om de video’s naar de eindgebruiker te streamen en de kosten voor het personeel van Ximon. Bovendien dient er net als bij reguliere verhuur van films een vergoeding te worden betaald aan de makers en rechthebbenden van de films. Ook in het geval van TV-series van de publieke omroepen dient een bijdrage van de consument te worden gevraagd. De reden hiervoor is dat producenten weliswaar ooit hebben toegestaan dat hun producties een beperkt aantal maal zouden worden uitgezonden op de publieke zenders maar geen toestemming hebben gegeven voor het ontsluiten van producties als video-on-demand via internet. Met de opbrengsten voor de makers kunnen weer mooie nieuwe tv-series en films gemaakt worden.



Is Ximon lid van Thuiswinkel.org?

 Ja, Ximon is sinds januari 2012 lid van Thuiswinkel.org (Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg). 

Het Thuiswinkel Waarborg is het kwaliteitskeurmerk voor het kopen van producten en diensten via internet.  De bij de certificering geconstateerde werkwijzen en gehanteerde voorwaarden zijn in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving en de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg van Thuiswinkel.org.



Kijken

Hoe start ik een video?

Nadat je een video hebt afgerekend, kun je de video starten. Dit doe je door op de pagina van de film te klikken op ‘kijk video’ of via de playknop in de videospeler. De film wordt dan automatisch gestart.

ximon player playknop



Hoe krijg ik mijn video beeldvullend?

Je kunt de grootte van het scherm aanpassen door op de iconen rechts onderin de player te klikken. Je kunt voor een halfvol-scherm kiezen (zogenaamd ‘semi-fullscreen’). Hiervoor gebruik je de knop met twee pijlen. Met de knop met vier pijlen maak je de video volledig beeldvullend (zogenaamd ‘fullscreen’), zodat je optimaal kunt genieten van de video.  Door nogmaals op deze knop te klikken of door de Escape knop op je toetsenbord te gebruiken keer je weer terug naar de website.

ximon player fullscreen



De video start niet, terwijl ik er wel voor betaald heb.

Controlleer of je wel bent ingelogd op je Ximon Account. Je bent ingelogd als er rechtsboven 'hallo' staat, gevolgt door je naam.

Kijk of je een betalingsbevestigings van de video hebt ontvangen op je e-mail.

Check vervolgens of de gehuurde film of aflevering in je 'mijn Ximon' staat door rechtsboven op 'mijn Ximon' te klikken.

Wanneer je enige tijd niet actief bent op Ximon verloopt de sessie (dit om misbruik van je account te voorkomen). Wanneer je een film niet kan starten is het verstandig om even uit te loggen en dan opnieuw in te loggen. Op die manier begint een nieuwe sessie en kun je ongestoord kijken. Mocht dit het probleem niet verhelpen, neem dan even contact op met de klantenservice.



De video speelt niet goed terwijl mijn systeem aan de eisen voldoet. Wat kan er aan de hand zijn?

Voor het bekijken van een video bij Ximon heb je een breedbandverbinding nodig. De meeste breedbandverbindingen zijn voldoende om bij Ximon video’s te bekijken. Als je breedbandverbinding echter te langzaam is (minder dan 0,5 Mbit/s), gaat de video tijdens het afspelen haperen. Als de video hapert of op een andere manier niet lekker afspeelt, kun je de volgende dingen proberen:
  • Je breedbandverbinding (ADSL, kabel) zou te langzaam kunnen zijn of biedt steeds wisselende snelheden. Pauzeer de video totdat de buffer vol is en probeer de video dan opnieuw te starten.
  • Als je een draadloze verbinding gebruikt om video’s bij Ximon te bekijken (zoals WiFi) en je video hapert, probeer dan de video via een vaste verbinding te bekijken (door contact te maken met het internet via een internetkabel) of ga dichter bij je WiFi-router zitten om een betere verbinding te krijgen.
  • Als je andere programma’s open hebt staan die bandbreedte of CPU (processorvermogen) gebruiken, pauzeer of sluit deze programma’s zolang je video’s bij Ximon aan het kijken bent. Met name downloadsoftware of virusscanners kunnen er voor zorgen dat je kijkervaring niet optimaal is.
  • Als je je internetverbinding met andere mensen deelt (zoals huisgenoten of collega’s op kantoor), controleer dan of je huisgenoten of collega’s programma’s open hebben staan die veel bandbreedte gebruiken.
  • Als je de video even hebt stilgezet om de buffer te laten vollopen en je video hapert daarna nog steeds, dan is de CPU van je computer mogelijk overbelast. Sluit programma’s die je open hebt staan af, of start je computer opnieuw op. Zorg er in ieder geval voor dat je over een recente browserversie beschikt en je de meest recente driver voor de Flash player hebt geïnstalleerd (zie systeemeisen).
  • Als je alleen problemen ondervindt wanneer je video speelt in full-screen, zet dan de resolutie van je beeldscherm lager.
  • Mocht je nog steeds problemen ondervinden, test dan hier de snelheid van je internetverbinding.
 

 



Wellicht heb ik een te langzame internetverbinding? Hoe kan ik de snelheid van mijn breedbandverbinding testen?

Via deze van Speedtest of deze site van UPC kun je de snelheid van je verbinding testen. Als je de test hebt afgerond, kijk dan wat de download snelheid is van jouw internetverbinding: dat wordt in het testresultaat aangegeven door de hoeveelheid “Mbit/s”. Hoe hoger de hoeveelheid Mbit/s hoe beter. Als de test uitwijst dat de hoeveelheid Mbit/s die jouw internetverbinding heeft minder is dan 0,5 Mbit/s (= 500 Kb/s), dan heb je een relatief langzame verbinding. Dit kan ervoor zorgen dat de video’s haperen.

 

 



Mijn geluid doet het niet. Wat kan ik doen?

De meeste geluidsproblemen zijn makkelijk op te lossen. Probeer het volgende:

  • Controleer of het geluid in de Ximon-player goed is ingesteld. Kijk naar de instelling van het geluidsvolume en zorg dat de mute-knop niet per ongeluk aanstaat. Wanneer het speaker icoon niet wit is opgelicht is mute actief. 

ximon player mtue

  • Zorg dat het geluidsniveau van de speakers van je computer goed staat afgesteld. Bij Windows computers kun je dat controleren door het volume-icoon rechts onderin de pagina aan te klikken. Kijk dan ook of de mute-knop niet (per ongeluk) aanstaat. Bij een Apple computer zit de volume-regeling rechtsboven in het scherm.
  • Kijk of andere programma’s die de speakers van je PC aansturen wel geluid op je speakers produceren (spelen lokale geluids- of videofiles wel goed?).
  • Kijk of de speakers op je PC goed zijn aangesloten. Controleer de verbindingen en de stroomkabel van de speakers.
Sluit je browser en start opnieuw. Probeer de video daarna opnieuw af te spelen.
 


Welke kwaliteit video biedt Ximon aan?

De videostreams die Ximon toont, verschillen van 0,5 Mbit/s SD tot 5,5 Mbit/s HD. Wij maken gebruik van een streaming techniek die 'dynamic streaming' heet. Dit betekent dat wij de kwaliteit video die wij naar jou streamen afstemmen op de capaciteit van jouw bandbreedte en computer capaciteit op dat specifieke moment. Zo kijk je altijd de maximaal haalbare kwaliteit en ondervind je minimaal problemen, zoals haperend beeld. In de onderstaande tabel staan alle beschikbare formaten op een rijtje.  Let op: Niet elke titel is beschikbaar in alle bitrates.

Overzicht van geboden video kwaliteiten:

Type SD HD (720p)
HD (1080p)
 Bitrate

0,5 Mbit/s,1 Mbit/s & 2 Mbit/s

2,5 Mbit/s 5,5 Mbit/s

 

 

 

De vier balkjes rechtsonder in de videoplayer geven aan welke kwaliteit je op dat moment kijkt. Via de systeemcontrole video kun je kijken welke kwaliteit jouw verbinding en computer aankunnen. 



Hoe weet het systeem welke videokwaliteit mijn internetverbinding en computer aan kan?

Ximon maakt gebruik van de zogenaamde ‘dynamic streaming’ techniek. Dynamic streaming wil zeggen dat ons systeem de kwaliteit van de video tijdens het spelen automatisch aanpast aan de capaciteit van je internetverbinding en de snelheid van je computer en grafische kaart.

Heb je een hoge downloadsnelheid (vanaf 2 Mbit/s) en een snelle computer, dan stuurt ons systeem je automatisch de hoogste kwaliteit video. Heb je een langzamere verbinding of valt de snelheid van je verbinding tijdelijk terug, dan past het systeem de kwaliteit van de video automatisch naar beneden aan. Je hoeft niets te doen en je merkt er ook niets van. Zo kijk je altijd de best mogelijke kwaliteit die je verbinding en computer toestaat. Een haperende video als gevolg van een tijdelijk slechtere internetverbinding behoort tot het verleden.

De laagste kwaliteit video waarin Ximon streamt is 0.5 Mbit/s (500 Kbit/s). Alleen als je (tijdelijk) een langzamere verbinding dan 0.5 Mbit/s hebt,  kan het zijn dat er problemen ontstaan bij het afspelen van de video.



Hoe weet ik welke kwaliteit video ik kijk?

Rechtsonder in de Ximon videoplayer vind je de bitrate-indicator, bestaande uit vier grijze balken. Dit is een indicator voor de kwaliteit van de video waarnaar je kijkt. Het aantal grijze balken dat blauw kleurt geeft aan welke van de beschikbare kwaliteit videostreams jij op dat moment kijkt.

ximon player bitrate indicator

Let op: Niet elke video is beschikbaar in de vierde en hoogste kwaliteit. Het kan dus zijn dat deze balk ondanks een prima internetverbinding grijs blijft. 



Ik krijg niet de beste kwaliteit video terwijl ik weet dat een hogere kwaliteit beschikbaar is. Hoe komt dat?

De meeste video's bij Ximon zijn van hoge kwaliteit en kunnen in hoge kwaliteit worden bekeken. Sommige video's bij Ximon zijn ook in zeer hoge HD-kwaliteit beschikbaar (1080p). Voor het spelen van deze hoogste kwaliteit video dient je internetverbinding en je computer aan de volgende, hogere eisen te voldoen:

  • je hebt een snelle internetverbinding. Voor de hoogste kwaliteit video's is minimaal een snelheid van 6 Mbit/s nodig;
  • je hebt een moderne grafische kaart in je PC. Voor een lijst van grafische kaarten die het beste resultaat geven met de Flash speler van Ximon, ga naar dit overzicht van Adobe: systeemeisen Adobe voor maximale prestaties

Met deze HD-testvideo van Ximon kun je nagaan of jouw systeem Full-HD aankan. Nadat je deze video hebt gestart, voert Ximon geleidelijk de kwaliteit van de video op, tot een maximum van Full-HD (1080p met een snelheid van 5,4 Mbits, vergelijkbaar met BluRay). Indien het beeld begint te haperen, weet je dat je de maximale kwaliteit hebt bereikt die jouw systeem aankan. Bij alle andere video's van Ximon zorgt het platform dat jouw systeem nooit een video afspeelt die het niet aankan: een haperend beeld komt dan ook bijna nooit voor. De HD-testvideo is gratis te bekijken.

Let erop dat je alle video's bij Ximon zonder problemen en in goede kwaliteit kunt spelen, ook indien je internetverbinding en computer niet aan bovenstaande "hoge eisen" voldoen: alleen indien je de hoogste HD-kwaliteit wilt kunnen spelen dient je systeem aan deze hoge eisen te voldoen. Je hoeft hiervoor niets te doen: Ximon kan zien welke videokwaliteit jouw systeem maximaal aankan en past de videostream die aan jou geleverd wordt daarop automatisch aan. Wij zorgen er dus voor dat je altijd naar de beste kwaliteit video kijkt die jouw systeem nog aankan.

 



Hoe lang kan ik een video kijken?

Zowel films als afleveringen zijn per stuk altijd 48 uur onbeperkt te starten.



Kan ik een video pauzeren?

Binnen de 48 uur die je hebt om een film of aflevering te kijken, kun je deze zo vaak afspelen, pauzeren en stoppen als je wil. Dit alles kan gemakkelijk via de bediening onderaan in de Ximon videospeler. 

ximon player pauzeren



Waarom zijn er zwarte balken om de video?

Films en tv-series zijn in verschillende formaten opgenomen. Daarnaast zijn er ook verschillende formaten monitoren. Een video kan daardoor alleen beeldvullend zijn wanneer het formaat van de video en het formaat van de monitor overeenkomen. Zolang dit niet het geval is verschijnen er zwarte balken om het verschil op te vullen zodat de beeldverhouding (de zogenaamde aspect ratio) behouden blijft.
 
Over het algemeen bestaat een video bij Ximon uit één van de volgende formaten:
 
Beeldverhouding 4:3 Dit was het standaard televisieformaat in de 20e eeuw. Wanneer je op een breedbeeldmonitor naar een video met 4:3 formaat kijkt verschijnen er zwarte balken aan de zijkanten van de video. 
 
4x3 video voorbeeld
 
Beeldverhouding 4:3 letterboxed Om televisieseries een meer filmische uitstraling te geven besloten producenten soms om tv-series in het letterboxed formaat uit te zenden. Door zwarte balken boven en onder de video toe te voegen werd het bewegende beeld minder vierkant wat de kijkervaring ten goede kwam. Ximon probeert zo veel mogelijk deze zwarte balken weer te verwijderen (door het beeld bij te snijden) omdat tegenwoordig nog maar weinig 4:3 monitoren gebruikt worden en om te voorkomen dat er zwarte balken aan zowel de zijkanten en aan de boven en onderkant verschijnen. Het verwijderen van deze balken is helaas niet altijd mogelijk (met name wanneer er ondertiteling in de video aanwezig is, die door bijsnijden zou verdwijnen.)
 
4x3 letterboxed video voorbeeld
 
Beeldverhouding 16:9 Dit wordt ook wel het breedbeeldformaat genoemd. Sinds het begin van de 21e eeuw zijn breedbeeldtelevisies en –monitoren steeds gangbaarder geworden. Als gevolg hiervan zijn in 2007 alle zenders van de Nederlandse publieke omroep overgestapt naar het 16:9 formaat. Wanneer je op een oude 4:3 monitor naar 16:9 videos kijkt verschijnen er zwarte balken boven en onder de video.
 
16x9 video voorbeeld
 
Beeldverhouding 21:9 Dit formaat wordt ook wel Cinemascope genoemd. Bioscoopschermen zijn nog steeds breder qua verhouding dan breedbeeldtelevisies. Wanneer je een 21:9 video kijkt op een 16:9 monitor verschijnen er zwarte balken boven en onder de video.
 
21x9 video voorbeeld


Hoe sluit ik mijn PC of iMac aan op de TV?

Je kunt de films en TV-series van Ximon gemakkelijk op je PC of Apple iMac kijken. Maar de video’s van Ximon zijn over het algemeen ook goed geschikt om via je gewone televisie af te spelen: je TV-scherm vergroot het kijkplezier, zeker als ja naar een speelfilm zit te kijken. Het aansluiten van je TV op je PC is nog steeds wel even een precisieklusje.

PC aansluiten op TV
Omdat bijna elke computer een uitvoerpoort heeft, kun je een kabel gebruiken om de computer aan te sluiten op je televisie (HDTV). De meeste computers hebben een VGA-uitvoerpoort (dus meestal wordt een VGA-kabel gebruikt). Andere computers hebben een DVI- (Digital Visual Interface), HMDI- (High Definition Multimedia Interface) of component video-uitgangpoort, waarvoor verschillende kabeltypen zijn vereist. Ximon raadt aan om een TV met een HDMI aansluiting te gebruiken. In dat geval komt de hoge kwaliteit video het beste tot zijn recht op de TV. Je hebt dan een HDMI kabel nodig, die je aansluit tussen je TV en de PC.

Indien je je PC op een andere wijze wilt aansluiten op je TV kun je op de site van Microsoft Nederland kijken waar Ximon een goede beschrijving vond van de mogelijkheden om je TV op je PC aan te sluiten. De beschrijving helpt je bij het vaststellen van welk type kabel je nodig hebt voor jouw type TV en PC. Klik hier voor de beschrijving van Microsoft.

Een complete handleiding (Engelstalig) voor het aansluiten van je PC op je TV vind je hier.

iMac aansluiten op TV (model vanaf mei 2011)
Om een TV met HDMI-aansluiting op de iMac aan te sluiten heb je een zogenaamde ‘Mini DisplayPort to HDMI’ adapter nodig. Die kun je bij Apple online bestellen, in de Apple winkels kopen of bij een willekeurige online electronica winkel met Apple accessoires bestellen. Let erop dat de adapter die je koopt ‘audio support' heeft. Let er ook op dat de adapter met een HDMI kabel op de TV met de HDMI-poort moet worden aangesloten: dus je hebt zowel de adapter als een (gewone) HDMI kabel nodig. Nadat je de adapter op de Thunderbolt-poort van je iMac hebt aangesloten (Thunderbolt is de opvolger van de MiniDisplay-poort) en de HDMI kabel hebt aangesloten op TV en adapter, vergeet dan niet om de iMac te vertellen dat hij het geluid naar de TV moet uitvoeren. Ga daarvoor naar Systeemvoorkeuren en kies onder de sectie ‘hardware’ de kop ‘geluid’. Kies vervolgens ‘uitvoer’ en selecteer je TV in het overzicht (aangegeven in het overzicht als type ‘HDMI’).

Deze beschrijving is uitsluitend getest op een iMac uit mei 2011. Het is goed mogelijk dat deze wijze van aansluiten ook kan worden gebruikt voor een TV op oudere iMac’s en MacBook’s (door een HDMI-adapter aan te sluiten op een MiniDisplay-poort) maar het is niet zeker dat dat werkt.
 
Internet TVs
In de toekomst zal Ximon ook te bekijken zijn op zogenaamde ‘internet-televisies’: dan sluit je de internetkabel direct aan op je TV en heb je geen PC meer nodig. Internet-televisies kun je trouwens nu al in de winkel kopen. Zodra Ximon ook op de internet-televisie te zien is, zullen we je daarvan op de hoogte brengen. Zorg daarom dat je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

 



Kan ik Ximon al via 'internet-televisie' kijken?

In de toekomst zal Ximon ook te bekijken zijn op zogenaamde ‘internet-televisies’: dan sluit je de internetkabel direct aan op je TV en heb je geen PC meer nodig. Internet-televisies kun je trouwens nu al in de winkel kopen. Zodra Ximon ook op de internet-televisie te zien is, zullen we je daarvan op de hoogte brengen. Zorg daarom dat je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.



Op welke apparaten en schermen kan ik nu al films bij Ximon kijken?

 Je kunt Ximon uiteraard op je PC en tablet kijken. Als je je PC op je TV kunt aansluiten kijk je ook via je op het grote scherm van je TV (zie de vraag "PC op je TV aansluiten"). 

Ximon is nu al op hele reeks apparaten en schermen te bekijken indien het apparaat de Flash Player van Adobe ondersteunt. Er zijn al ruim 50 verschillende apparaten waarop je met een Flash Player naar films bij Ximon kunt kijken. Kijk hieronder of je Ximon al op jouw smart phone, tablet of set-top-box kunt bekijken:

Smart phones waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier

Tablets waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier

Set-top-boxes waarmee je nu al films bij Ximon kunt kijken: klik hier

 



Is Ximon al via iPhone, iPad of iPod Touch beschikbaar?

Helaas ondersteunen iOS apparaten niet de Flash Player. Ximon werkt aan toepassingen waarmee video’s op de iPad, iPhone en iPod Tocuh kunnen worden bekeken. De iPad applicatie waarmee je films bij Ximon op je iPad kunt bekijken wordt in de tweede helft van 2012 verwacht. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om hierover op de hoogte gehouden te worden.


Zijn de video's bij Ximon ook in HD beschikbaar?

Een deel van de Ximon catalogus is beschikbaar in HD. Deze films en afleveringen zijn te herkennen aan het HD logo in de afbeelding. Voor een overzicht van alle HD titels kun je kijken op de HD pagina

Wij bieden twee type HD videos, 720p en 1080p. Hiervoor is een bandbreedte van 2,4 en 5,4 Mbit/s vereist. 



Zijn alle video's bij Ximon voorzien van ondertiteling?

Wanneer een film of aflevering is ondertiteld, dan wordt dit aangegeven op de pagina van de specifieke video. De beschikbare ondertiteling staat rechts onder in het info component op de pagina van de film of aflevering aangegeven. 

Let op: Ondertiteling is (vooralsnog) alleen beschikbaar voor niet-Nederlands gesproken films.



Op kantoor is jullie site geblokkeerd, terwijl ik thuis geen problemen heb om Ximon.nl te bezoeken. Wat kan ik doen?

Vraag de systeembeheerder van het bedrijf of hij ervoor wil zorgen dat de site Ximon.nl altijd toegankelijk is. De beperkingen die bedrijven aan hun medewerkers opleggen met betrekking tot welke websites ze kunnen bezoeken zijn soms met of zonder opzet vergaand.



Ximon's catalogus

Hoe kan ik zien wat jullie allemaal in de catalogus hebben?

Door op verschillende manieren door de site te gaan krijg je al snel een goed beeld van de diversiteit van de catalogus van Ximon. Zo zijn er pagina’s voor bepaalde genres (Drama, Actie, Documentaire, Kids, Spanning en Komedie) en pagina’s voor specifiek filmwerken of specifiek TV-series. Op de meeste pagina’s kun je zien welke video’s vaak zijn bekeken, hoog zijn gewaardeerd of recentelijk aan Ximon zijn toegevoegd. Voor een totaaloverzicht kun je het best gebruik maken van de zoekmachine.



Waarom bevat jullie catalogus ook buitenlandse films?

Ximon wil een zo breed mogelijk aanbod aan video’s hebben zodat jij weet dat je altijd iets van jouw gading kunt vinden bij Ximon. Voor materiaal afkomstig uit het buitenland richt Ximon zich voornamelijk op de documentaires, arthouse- en kwaliteitsfilms.



Kan ik een verzoek doen om een bepaalde film of TV-serie toe te voegen aan de catalogus?

Graag! Hoewel we geen garantie kunnen geven dat deze verzoeken worden gehonoreerd helpt het enorm als we weten wat jij graag ziet. Als je een verzoek om een bepaalde film of TV-serie doet zullen wij nagaan of dat werk al digitaal of nog beschikbaar is op tape of celluloid. Vervolgens zullen we nagaan wanneer het werk omgezet kan worden naar een digitaal formaat en of Ximon toestemming kan krijgen voor het streamen van het werk. We gaan er vanuit dat het grootste gedeelte van de verzoeken, op korte of lange termijn, gehonoreerd kan worden. Verzoeken kunnen gestuurd worden aan contact@ximon.nl.



Waarom staan films die eerder wel in de catalogus stonden nu niet meer online?

Bij nieuwe films krijgen wij van de distributeur vaak een licentie om de film enkele maanden na bioscooprelease online te zetten. Vervolgens is de film 3 tot 6 maanden bij Ximon te zien. Na die periode gaat de film er vaak weer tijdelijk vanaf, omdat de distributeur de film dan exclusief aan een pay-tv zender verkocht heeft. Wanneer die pay-tv periode (meestal een jaar) voorbij is, komt de film weer terug bij Ximon.

Wij zijn hierbij dus afhankelijk van de rechten die wij van de distributeur of producent krijgen. Als die de licentie (tijdelijk) intrekt, dienen wij de film van Ximon te verwijderen. Wij streven er naar om alle films zoveel mogelijk voor onbepaalde tijd op Ximon te laten staan.



Kijken vanuit het buitenland

Ik kijk vanuit het buitenland en mag bepaalde films en afleveringen niet zien. Waarom is dat?

Ximon heeft toestemming nodig van de rechthebbenden om een film of tv-aflevering via haar site aan gebruikers te verhuren. Ximon vraagt aan de rechthebbenden altijd de rechten voor heel de wereld, inclusief Nederland. Voor de wat oudere films is dat over het algemeen geen probleem maar voor recente films ligt het vaak ingewikkelder.

Ximon richt zich bij lancering voornamelijk op Nederland en is daarom nu met name actief op zoek naar de Nederlandse rechten. In een later stadium zal er ook actief gezocht worden naar de rechten voor het buitenland. Daardoor kan het zijn dat een film nu nog alleen in Nederland te zien is. Als wij geen toestemming hebben voor het tonen van een film in het buitenland zorgt ons platform er door middel van blokkering op basis van het IP-nummer van de buitenlandse gebruiker dat die gebruiker geen toegang heeft tot die film. Dit kan per land verschillen. Vele films en afleveringen zijn echter wel te bekijken vanuit het buitenland.

Op de 'Kijken in het buitenland' pagina kun je gemakkelijk zien welke films in welke landen beschikbaar zijn.



Ik woon in land 'X'. Welke films kan ik hier zien?

Alle films en TV-series zijn vanuit Nederland te bekijken. Als je in het buitenland woont kun je via de overzichtspagina of met de zoek-functie van Ximon gemakkelijk zien welke films je vanuit jouw land kunt zien. Om te zien welke films je in jouw land kunt zien:

  • houd je muis op  de knop 'zoeken' rechts bovenin de menubalk;
  • klik in het dropdown menu op de knop 'Uitgebreid Zoeken'
  • op de zoeken-pagina, zoek in de linkermarge onder de kop 'Beschikbaar' naar het land waarvan je wilt weten welke films je daar kunt zien;
  • selecteer het land door het vakje van het land aan te vinken. Indien je het land van jouw keuze niet kunt zien: klik op het 'pull down' menu naast het vak 'Vul zoekterm of zoek'. Nu verschijnt er een lijst met alle landen van de wereld. Als je het land van je keuze hebt gevonden, vink het vakje naast het land van jouw keuze aan. Vergeet niet om deze keuze te bevestigen door op het plusje ('+') te klikken dat inmiddels naast het vak 'Vul zoekterm of zoek' is verschenen. Een zwarte tekstballon herinnert je er ook aan om dit te doen ('Klik en voeg filters toe');
  • nu verschijnen alle films en TV-afleveringen die je in het land van je keuze kunt bekijken;

Indien de zoekfunctie aangeeft dat je een video in het land van je keuze kunt bekijken, terwijl het platform je toch niet toestaat om de film vanuit jouw land te bekijken, bekijk dan ook even de overige vragen in de sectie 'Kijken vanuit het buitenland'. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een creditcard probeert te gebruiken die niet hoort bij een bankinstelling uit de regio waar je je bevindt.



Ik wil betalen met mijn creditcard maar de transactie wordt geweigerd. Ik weet zeker dat mijn creditcard in orde is. Wat is er aan de hand?

Het kan zijn dat je met je creditcard een film probeert af te rekenen waarvoor Ximon geen toestemming heeft om die film naar het buitenland te streamen. Ons systeem controleert niet alleen het IP-adres dat je gebruikt om onze site te benaderen maar controleert ook of dat IP-adres hoort bij de nationaliteit of regio die hoort bij je creditcard. Zo kun je met een creditcard die is uitgegeven door een bank in de Verenigde Staten geen films afrekenen die Ximon niet in de Verenigde Staten mag vertonen, ook al bevind je je op dat moment in Nederland. Een aantal distributeurs stelt als eis voor het verlenen van hun toestemming voor het vertonen van films dat deze controle door ons wordt uitgevoerd.



Ik woon in België en wil graag films bij Ximon kijken maar ik heb geen creditcard. Komen er meer betalingsmogelijkheden voor Belgen?

Ximon wil zo snel mogelijk de populaire online-betalingsmethode Mr. Cash/Bancontact toe voegen als betalingsmethode. Hiermee kan snel en gemakkelijk worden afgerekend door gebruikers met een Belgische bankrekening en een pakket voor internetbankieren.



Mijn Ximon

Wat kan ik in het Mijn Ximon gedeelte van de site?

 

Binnen Mijn Ximon kun je alles wat betrekking heeft op jouw gebruik van Ximon bekijken en instellen. Binnen Mijn Ximon heb je de volgende opties:
 
  • Tegoed. In dit gedeelte kun je zien welke video’s je nog kunt bekijken. Dit zijn films die je minder dan 48 uur geleden hebt gekocht als pay-per-view of de films die vallen onder een collectie die je hebt aangeschaft. Met één blik kun je zien wat je op dat moment nog van Ximon 'tegoed' hebt. Daarnaast vind je hier een overzicht van wat je recent gekeken hebt en tips aan de hand van de door jouw bekeken video’s. 
  • Favorieten. In dit gedeelte zie je de lijst zien van video’s die je hebt toegevoegd aan je favorieten. Op elke film- en afleveringenpagina kun je deze toevoegen aan jouw favorieten: als je dan besluit om een film te gaan huren, hoef je er niet opnieuw naar op zoek omdat de film al in je lijst met favorieten staat.
  • Persoonlijke details. Hier kun je jouw persoonlijke gegevens bekijken, wijzigen of aanvullen. E-mailadres, wachtwoord of andere gegevens kunnen gemakkelijk gewijzigd worden.
  • Betalingen. In dit gedeelte vind je een overzicht van de transacties die je bij Ximon hebt gedaan. Dat zijn de video’s die je nog kunt bekijken maar ook de video’s die je in het verleden hebt gehuurd bij Ximon.